Selkosuomi: Kaupassa työskenteleminen

Julkaistu May 9th, 2016 | Kirjoittanut
Yana Herrala

Kategoriassa

kaupassaOlen ollut töissä kaupassa kaksi ja puoli vuotta. Aloitin hakemalla kauppaan kesätöihin. Haastattelussa minulta kysyttiin monia asioita. Minulta kysyttiin miksi halusin heille töihin, sekä mitä odotan työnantajalta. Haastattelusta noin viikon päästä, sain soiton. Olin päässyt töihin. Kesätöiden jälkeen minun tuli päättää, haluanko jatkaa töitä. Työ oli niin mukavaa, että päätin jäädä pidemmäksi aikaa.

Alussa tärkeää oli alkuperehdytys. Menin siis vanhemman työntekijän kanssa kaikki kaupan työtehtävät läpi. Minulle näytettiin, miten missäkin tilanteessa tulee toimia. Minulle kerrottiin myös kaupan työntekijöiden säännöt ja toimintatavat. Tärkeää oli kysyä aina, kun oli jotakin kysyttävää. Uuden työntekijän ei tarvitse olla ”seppä syntyessään” eli luonnonlahjakkuus. Minullekin sanottiin aina, että kysy rohkeasti. Kun kysyy, ei voi tehdä väärin. On myös tärkeää antaa positiivista palautetta. Työntekijän tulee siis antaa kiitos toisten työstä. On myös hyvä, jos esimies muistaa kiittää työntekijöitä.

Kaupassa tehdään töitä monen eri asian kanssa. Kaupassa täytetään hyllyjä, siistitään myymälää ja palvellaan asiakkaita. Kun tavaraa puretaan hyllyyn, tulee olla ripeä ja tehokas. Tavara tulee myös laittaa siististi hyllyyn ja katsoa, että tavarat tulevat hyllyn etuosaan. Näin tavarat ovat helpommin asiakkaan saatavilla. Työntekijän tulee olla aina tietoinen myymälän siisteydestä. Jos näkee likaa tai rikkimenneitä tuotteita, ne tulee ottaa pois hyllystä ja siivota. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin asiakkaan palvelu. Aina kun asiakas kysyy jotakin, tulee auttaa. Asiakkaan auttaminen menee siis kaikkien muiden työtehtävien edelle.

Niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin kanssa tulee aina miettiä omaa asennetta. Jos työntekijä on hyväntuulinen ja kohtelias, ovat muutkin paremmalla tuulella. Tulee myös huomioida, että asiakas on aina oikeassa. Jos asiakas kertoo jostakin epäkohdasta, tulee työntekijän vastata. Jos asiakas kysyy missä jokin tuote on, on fiksua mennä näyttämään missä tuote on. Jos vain osoittaa suunnan, ei asiakas silti välttämättä löydä tuotetta, tai tuote voi olla loppu. On siis hyvä mennä aina asiakkaan mukana.

Kaupassa työskenteleminen on mukavaa ja kiireistä puuhaa. Koskaan ei tule tylsää hetkeä. Olen pitänyt kaupassa työskentelemisestä paljon. Irtisanouduin nyt, koska sain oman alan töitä. Ajattelen kuitenkin kaupassa työskentelyäni lämmöllä. Työilmapiiri oli hyvä, ja asiakkaat tulivat tutuiksi. Oli myös hienoa, kun pystyi sanomaan, että osaa työnsä hyvin.

Kirjoittanut: Karoliina Laamanen